Proje Adı: Krizler Çağında Çocuk Olmak: Türkiye’de Pandemi Sonrasında Çocukların İyi Olma Halini Yeniden Düşünmek
Projenin Yürütüleceği Kurum: İstanbul Bilgi Üniversitesi
Proje Desteği: TÜBİTAK Proje 1001-Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini̇ Destekleme Programı
Proje Ekibi: Pınar Uyan Semerci, Emre Erdoğan, Başak Akkan, Gözde Durmuş, Özlem As Koçbaş, Gökçe Uysal Gündoğdu, Ahmet Usanmaz, Fatmanur Parlak
Proje Süresi: 1 Nisan 2023-1 Ocak 2025
Covid-19 salgını sonrası kesişen krizlerin (ekonomik, enerji, sağlık, göç, iklim ve deprem başta olmak üzere doğal afetler) yarattığı belirsizlik ortamında ve teknolojik değişimlerin ekseninde çocuğun iyi olma halini Türkiye özelinde araştırmayı amaçlıyoruz. Bu amaç doğrultusunda proje çerçevesinde şu faaliyetler gerçekleştirilecek:
✓ Türkiye’de çocukların iyi olma halini kapsamlı bir resim ile ortaya çıkarmak için farklı alanlardan aktörler ile katılımcı yöntemlerle saha araştırmasını planlamak ve var olan ekosistemin haritalama çalışmasını yapmak
✓ Çocuğun iyi olma hali yaklaşımına dair güvenilir, doğru bilgiye erişimi güçlendirmek ve farkındalık kazandırmak için çocuklar da dahil olmak üzere farklı paydaşların yararlanabileceği bir açık kaynak internet sitesi hazırlamak
✓ Akademik bir araştırma sürecinin tüm aşamalarına çocukların katılımını sağlayacak biçimde bir çocuk danışma ekibi modeli geliştirmek ve uygulamak
✓ Kesişen kriz ve değişim ile birlikte Türkiye’de çocukların iyi olma hallerini desteklemek üzere mevcut durumu ve ihtiyaçları ortaya çıkaracak saha araştırması yapmak
✓ Saha araştırması bulgularını çocuklar ve ilgili paydaşlarla katılımcı yöntemlerle raporlamak ve uygulanabilir politika önerileri geliştirmek.
Disiplinler arası ve katılımcı bir perspektif ile hayata geçirilecek olan araştırmamız, çocuğun iyi olma hali, biyoekolojik model ve yapabilirlik yaklaşımı kuramsal çerçevelerinden yararlanmaktadır. Çocuğun iyi olma hali yaklaşımı; “maddi durum”, “sağlık”, “eğitim”, “risk ve güvenlik”, “barınma ve çevre”, “katılım” ve “ilişkiler” alanlarında nesnel ve öznel göstergeler ışığında çocuğun durumunu bütüncül bir perspektifle aktaran analitik ve teorik bir araç olarak ifade edilebilir. Aynı zamanda çocukların kendi seslerini “yaşamlarının uzmanları” olarak yansıtmalarına odaklanır. Tüm alanlarda nesnel göstergelerin yanı sıra öznel göstergeleri de göstermeyi amaçlar. Öznel iyi olma her bir alanın altında çocukların kendi deneyimlerine, kendi yaşamlarına dair algılarını, memnuniyetlerini/memnuniyetsizliklerini yansıtır.
Çocuğun kendi yaşam hikayesini aktif bir araştırma katılımcısı olarak anlatması, aktarması çalışma yöntemimizin temelini oluşturmaktadır. Ancak iyi olma hali yaklaşımının en önemli katkılarından olan öznel ve nesnel göstergeler tüm araştırmada birlikte ele alınacaktır özellikle içinde bulunduğumuz çoklu krizlerin çocukların iyi olma haline olan etkisi bu çerçeveden değerlendirilecektir.
Araştırma tasarımından araştırma bulgularının raporlanmasına kadar tüm sürecin çocukların ve ilgili aktörlerin katılımı ile gerçekleştirilmesi projemizin ana yaklaşımını oluşturuyor.
Nicel ve niteliksel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem araştırmamız Türkiye nüfusunu temsil eden 1500 hanelik (12-18 yaş aralığında çocuklar ve ebeveyn-bakım veren) bir örneklemle yürütülecek. Niteliksel çalışma kapsamında ise İstanbul ve Urfa’da 48 çocuk ile derinlemesine görüşme gerçekleştirilecek ve 17 odak grup çalışması (8 çocuk, 4 ebeveyn, 4 öğretmen, 1 STK temsilcisi) yapılacak.